Kylmäkäynnistys = Rikastus
- - Varmistetaan sytytyskelpoisen seoksen määrä sytytystulpan alueella.
*Kilo polttoainetta vaatii täydelliseenpalamiseen 14,5kg ilmaa.
*Toteutus suuttimen aukioloajalla (aukioloaika riippuu
lämpötilasta - tunnistus lämpötila-antureilla)
(Huom: Jos auto ei strattaa voi vikaa olla mm. akun jännitteessä, polttoainepumpussa tai tulpissa. )
(Omakohtaista kokemusta lämpötila-anturin ongelmista jo onkin)
Lämmityskäyttö = Joutokäynnin tasaus
- Pyörintänopeus tärkeässä asemassa.
- Ilman ja polttoaineen seoksen oikea suhde : Jotta kylmä moottori jaksaisi käydä joutokäyntiä samalla kierrosluvulla kuin lämmin, tulee sen saada enemmän täytöstä suhteessa kierroslukuun. (Lisätään mootttorin ilmansaantia)
* Ilmaa lisätään avaamalla kaasuläppää.
* Ilman määrää vähennetään, kun moottori lämpiää.
- Lämmityskäyttöjakso on suoritettu, kun jäähdytysnesteen lämpötila moottorin käynnistyksessä oli alle 35 °C ja nousi sitten yli 70 °C:seen.
Kiihdytys = Rikastus/max.teho
- Tehon tarve on suuri eli seosta pitää rikastaa.
- Kiihdytyksessä labda-anturi lakkaa toimimasta.
Täyskuorma-ajo = max.teho
- Tehon tarve on suurimmillaan.
- Pienin mahdollinen polttoaineen kulutus ei ole enään tärkeää.
* Siirrytään rikkaamaalle seokselle. (Liika polttoaine
aiheutaa kuitenkin tarpeettomia päästöjä
eli säädön tulee olla tarkka)
Moottorijarrutus
- Moottorijarrutus on auton nopeuden hidastamista moottorin tuottaman vastuksen avulla.
- Polttoaineen syöttö on tarpeeton, kun ei tavita tehoa ei tarvita palamistakaan.
- Syöttä voidaan katkaista kokonaan määrätyllä kierroslukualueella.
Osakuorma-ajo
- Polttoaineen ominaiskulutus pyritään saamaan minimiin
* Seos on laihaa, joten sytytystä pitää aikaistaa.
Ajo vuoristossa
- Oheneva ilma aiheuttaa täytösasteen pienenemisen.
* Palamiseen tarvittava happi vähenee, joten
suihkutusmäärää pitää sopeuttaa sen mukaisesti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti