maanantai 10. marraskuuta 2014

Moottorinohjausjärjestelmä teoriaa part2 (moottorin käyttöolosuhteet)

Teoriaopiskelu jatkuu käyttöolosuhteiden muodossa.

Kylmäkäynnistys = Rikastus

  • - Varmistetaan sytytyskelpoisen seoksen määrä sytytystulpan alueella. 
*Kilo polttoainetta vaatii täydelliseenpalamiseen 14,5kg ilmaa.
 *Toteutus suuttimen aukioloajalla (aukioloaika riippuu 
lämpötilasta - tunnistus lämpötila-antureilla)
(Huom: Jos auto ei strattaa voi vikaa olla mm. akun jännitteessä, polttoainepumpussa tai tulpissa. )
(Omakohtaista kokemusta lämpötila-anturin ongelmista jo onkin)

Lämmityskäyttö = Joutokäynnin tasaus  

  • Pyörintänopeus tärkeässä asemassa.
  • Ilman ja polttoaineen seoksen oikea suhde : Jotta kylmä moottori jaksaisi käydä joutokäyntiä samalla kierrosluvulla kuin lämmin, tulee sen saada enemmän täytöstä suhteessa kierroslukuun. (Lisätään mootttorin ilmansaantia)
* Ilmaa lisätään avaamalla kaasuläppää.                 
* Ilman määrää vähennetään, kun moottori lämpiää.
  •  Lämmityskäyttöjakso on suoritettu, kun jäähdytysnesteen lämpötila moottorin käynnistyksessä oli alle 35 °C ja nousi sitten yli 70 °C:seen.

Kiihdytys = Rikastus/max.teho

  •  Tehon tarve on suuri eli seosta pitää rikastaa.
  •  Kiihdytyksessä labda-anturi lakkaa toimimasta.

Täyskuorma-ajo = max.teho

  • Tehon tarve on suurimmillaan.
  •  Pienin mahdollinen polttoaineen kulutus ei ole enään tärkeää.
* Siirrytään rikkaamaalle seokselle. (Liika polttoaine
aiheutaa kuitenkin tarpeettomia päästöjä 
eli säädön tulee olla tarkka)

 Moottorijarrutus


  • Moottorijarrutus on auton nopeuden hidastamista moottorin tuottaman vastuksen avulla.
  • Polttoaineen syöttö on tarpeeton, kun ei tavita tehoa ei tarvita palamistakaan. 
  • Syöttä voidaan katkaista kokonaan määrätyllä kierroslukualueella. 

Osakuorma-ajo


  • Polttoaineen ominaiskulutus pyritään saamaan minimiin
* Seos on laihaa, joten sytytystä pitää aikaistaa.

Ajo vuoristossa

  • Oheneva ilma aiheuttaa täytösasteen pienenemisen.
* Palamiseen tarvittava happi vähenee, joten          
suihkutusmäärää pitää sopeuttaa sen mukaisesti






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti