maanantai 17. marraskuuta 2014

Moottorinohjausjärjestelmä teoriaa part3 (anturit ja toimilaitteet)

Tämä merkintä käsittelee eri käyttöolosuhteissa tarvittavia antureita ja toimilaitteita.


Kylmäkäynnistys/rikastus

Induktiivinen anturi

  • Käytetään mm. moottorin pyörintänopeuden tunnistukseen ja kampiakselin asennon tunnistukseen.
 (moottorin ohjainlaitteen tulee olla jatkuvasti selvillä kampiakselin asennosta,   jotta sytytys saadaan tapahtumaan juuri oikealla hetkellä)
  • Toiminta perustuu sähkömagneettiseen induktioon.
  • Tuottaa vaihtosähköä.
* Muutoksia mittaamalla saadaan tietoa 
esim. akselin asemasta tai pyörimisnopeudesta.

  • Induktiivisia antureita käytetään myös ABS-, ESP- ja ASR-järjestelmissä. (renkaiden pyörintänopeuksien mittaamiseen)
  • Induktiivisten antureiden ongelmana on se, että sen kestomagneettiin tarttuu helposti metallinpalasia tai metallijauhoa, jotka häiritsevät sen signaalia

Hall-anturi

Hall-anturin toimintaperiaate. Anturielementti on kuvassa näkyvä puolijohdelevy. Oikeassa reunassa on esitetty elektroniin vaikuttava magneettinen voima ns. oikean käden säännön perusteella.
  • Hall-anturi on nimetty Edwin H. Hall:in mukaan.
  • Hall-anturi sijaitsee yleensä virranjakajan sisällä, ja sen tehtävä on kertoa ohjausyksikölle, milloin antaa kipinä.
  • Hall-anturia käytetään samaan tarkoitukseen kuin induktiivisiakin antureita, eli aseman ja pyörintänopeuden mittaamiseen. ESP-järjestelmissä Hall-anturia käytetään esim. ajoneuvon liikettä mittaavana kiihdytysanturina.
  • Hall-anturin toimintaa voidaan testata yleismittarilla tai oskilloskoopilla.

Lämpötunnistus/resistiviset anturit

  • Resistiivisten antureiden vastusarvo muuttuu jonkin ulkoisen suureen, kuten lämpötilan mukaan.
  • Tutuimpia resistiivisiä antureita ovat erilaiset lämpömittarit, kuten jäähdytysnesteen, imuilman ja öljynlämpömittarit.
  • Näiden antureiden vastusarvo voi lämpötilan nuosun myötä joko kasvaa tai pienentyä. (PTC- ja NTC-vastukset)
  • On syytä huomata, että kaikki resistiiviset anturit eivät aina mittaa lämpötilaa. 
  • Resistiiviset anturit voidaan testata mittaamalla niiden vastusarvo eri toimintatiloissa.

Lämmityskäyttö/joutokäynnin tasaus

(Lämpötunnistin löytyy jo ylemmästä kohdasta.)

Kaasuläpän asentotunnistin

  • Kaasuläppä on toimilaite, joka sijaitsee yleensä moottorin imuputkistossa. Kaasutinmoottoreissa läppä on yleensä rakennettu itse kaasuttimeen, mutta ruiskutusmoottoreissa käytetään yleensä erillistä kaasuläppäkoteloa, jonka läpi ilma virtaa moottoriin.
  • Kaasuläpän asento tunnistetaan usein eräänlaisella potentiometrillä.
Potentiometrin keskeinen ominaisuus on
portaaton säädettävyys.
Yleisessä potentiometrimallissa on hevosenkengän
 muotoinen vastuspinta tai vastuslangasta tehty käämi, 
jonka kumpaankin päähän on kytketty liitosnasta.


Kaasuläppä


Askelmoottori

  • Askelmoottori on eräs sähkömoottorin tyyppi, jossa pyöriminen voidaan toteuttaa askelittain, parhaimmillaan jopa puoli astetta kerrallaan ilman takaisinkytkentää akselin asennosta.
  • Askelmoottorin ohjaukseen tarvitaan erillinen ohjauspiiri.
  • Askelmoottoria käytetään tarkkaa paikoitusta tarvittavissa kohteissa.

Solenoidi

  • Solenoidi on sähkömagneetti, joka yksinkertaisimmassa muodossaan koostuu käämistä ja rauta sydämestä.
  • Solenoidin magneettikentän voimakkuuteen vaikuttaa kelaan johdettu virta, kelan kierrosten määrä, ja sen ytimen permeabiliteetti.
  • Solenoidia voidaan pitää sähkömekaanisena laitteena, joka muuntaa sähkövirran mekaaniseksi liikkeeksi sähkömagnetismin avulla.

Kiihdytys/rikastus/max.teho

Kaasupolkimen asentotunnistin

  • Kaasupolkimen asennon tunnistamiseen on kaksi vaihoehtoa:
1. Mekaaninen: Kaasuläppää ja kaasuvaijeria               
hyväksikäyttäen         
(ei enään käytössä uusissa autoissa)
2. Sähköinen: Ohjausyksikkö tunnistaa kaasupolkimen
asennon sähköisesti         
(uusissa autoissa)

Nakutustunnistin


  • Nykyaikaisissa sytytysjärjestelmissä on tärkeää tunnistaa nakuttaen tapahtuva palaminen. 
  • Nakutustunnistin muuttaa moottorin värähtelyn sähköiseksi signaaliksi.
*Tästä signaalista ohjainlaite saa tiedon                    
nakuttavasta palamisesta ja korjaa tarvittaessa
säätöarvoja sen sen mukaan.                                         

  • Nakutusanturin sijainti on valittu niin, että se tunnistaa jokaisen sylinterin nakutuksen. (yleensä ruuveilla sylinterilohkossa)
  • Nakuttavasta palamisesta syntyvän värähtelyn taajuus poikkeaa kaikista muista moottorin käydessä syntyvistä värähtelyistä.

Lambda-anturi

  • Mittaa palamistapahtuman tehokkuutta pakokaasujen jäännöshappipitoisuudesta ja säätää polttoaineseosta tarvittaessa joko rikkaammalle tai laihemmalle, jotta palamine olisi mahdollisimman tehoksta.
* Ei ole toiminnassa täyskaasulla,
käynnistäessä eikä kylmällä moottorilla,
 koska tällöin seoksen pitää olla tavallista rikkaampaa.
  • Sijaitsee pakoputkessa ennen katalysaattoria. (OBD-järjestelmissä myös katalysaattorin jälkeen.)
  • Pakokaasuihin jää palamistapahtumassa jonkin verran happea. Tämän niin kutsutun jäännöshapen määrä riippuu moottorin seossuhteesta. 
* Jäännöshapen määrästä käytetään termiä ilmakerroin.

  • Kun ilman-polttoaineseoksen suhde on 14,7:1, sanotaan, että labda=1 (stökiömetrinenseos).
* Ilman määrä vastaa palamiseen     
teoriassa tarvittavaa ilmamäärää.

  • Lambda-antureita on kahdenlaisia : Zirkoniumoksidiantureita ja titaniumoksidiantureita.
* Zirkoniumoksidianturi kehittää itse jännitteen.
* Titaniumoksidianturi vaatii erillisen jännitteen syötön

Zirkoniumoksidianturi:

  • Zirkoniumoksidianturissa on zirkoniumoksidielementti, joka on suorassa kosketuksessa pakokaasujen kanssa. (Sisäpuoli puolestaan on yhteydessä ulkoilmaan.) 
  • Peitetty huokoisella platinakerroksella, joka toimii elektrodina.
  • Zirkoniumoksidielementti alkaa johtaa sähköä n. 300 asteessa, joka on samalla anturin toimintalämpötila.
  • Kun happipitoisuus on erilainen elementin elementin eri puolilla, sen päiden välille syntyy jännite, jota kutsutaan lambdajännitteeksi. 

Titaniumoksidianturi: 

  • Titaniumoksidianturi ei saa aikaan jännitettä, vaan titaniumoksidianturi perustuu resistanssin muutoksiin. Kun pakokaasujen jäännöshapen pitoisuus muuttuu, muuttuu myös anturin resistanssi. 
  • Titaniumoksidianturi ei tarvitse toimiakseen vertailuilmaa, joten siitä voidaan tehdä pienenmpi kuin zirkoniumoksidianturista.
  • Titaniumoksidiantureiden toimintanopeus on zirkoniumoksidiantureita parempi, mutta ne ovat myös kalliimpia. 

Lambda-anturin testaus: 

  • Lambda-anturin toiminta voidaan testata oskilloskoopilla tai auton omalla itsediagnoosijärjestelmällä. Lambda-anturin toiminta hidastuu sen vanhentuessa, joten huonokuntoinen anturi voidaan tunnistaa signaalin muuttumisnopeudesta.

Täyskuorma-ajo/max.teho

(Täyskuorma-ajossa käytetään edellisessä kohdassa mainittuja kaasupolkimen asentotunnistimia ja kaasuläpän asentotunnistinta)

Moottorijarrutus

(Moottorijarrutuksessakin käytettävät tunnistimet löytyvät jo ylemmistä kohdista : kaasuläpän asentotunnistin ja pyörintänopeuden tunnistin)



Osakuorma-ajo

(Jälleen kerran jo tutuksi tullut kaasuläpän asentotunnistus)

Ajo vuoristossa


  • Vuoristossa ajaessa ilma on ohuempaa, joten ulkoilman ja imusarjan paineita on tarkkailtava, ettei paine ero aiheuta liiallista ilman kiskomista koneeseen. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti