Kolmitoimikatalysaattori:
- Katalysaattori sijaitsee auton pakoputkessa ja sen toiminta perustuu katalyysiin eli kemiallisten reaktioiden nopeuttamiseen.
- Katalysaattori putken laite, joka muuttaa pakokaasujen haitallisia aineita harmittomammiksi.
- Kolmitoimikatalysaattorin nimi perustuu sen kykyyn muuntaa kolme haitta-ainetta HC, CO ja NOx vaarattomiksi yhdisteiksi H2O, CO2 ja N2.
- Katalysaattorissa on keraaminen tai metallinen kennosto, joka pinnoitetaan katalyyteillä, kuten jalometalleilla platinalla ja rodiumilla. (jalometalleita tarvitaan hyvin vähän)
* Kennoston pinta-ala on suuri, jotta kaasumolekyylit
varmasti osuisivat pintaan ja mahdollisesti reagoisivat.
* Koska reaktiot vaativat lämpötilan 250 °C, katalysaattori
ei toimi kylmällä autolla heti käynnistämisen jälkeen.
Huom: Lyijy tuhoaa katalysaattorin, joten katalysaattoriautoissa on käytettävä lyijytöntä polttoainetta. Myös pakoputkistoon joutunut bensiini vahingoittaa katalysaattoria.
Katalysaattori tuli EU-maissa pakolliseksi varusteeksi autoon vuonna 1992.
1.Ruiskutusventtiili
2.Katalysaattoria edeltävä happianturi (lämmitetty lambda-anturi)
3.PCM (voimansiirron ohjausmoduli)
4.Kolmitoimikatalysaattori
5.Katalysaattorin jälkeinen happianturi
Lambda säätöjärjestelmä:
- Yksinkertaiseen pakokaasujärjestelmään on sijoitettu happianturi (lambda-anturi) katalysaattorin etupuolelle.
*Happianturi mittaa pakokaasun jäännöshappimäärän ja
muuntaa sen sähköiseksi signaaliksi, joka välitetään
voimansiirron ohjausmoduliin.
* Tämän signaalin perusteella voimansiirron ohjausmoduli
pystyy tarvittaessa lisäämään tai vähentämään ruiskutettavan
polttoaineen määrää siten, että
ilma-polttoaineseos saadaan vastaavasti köyhäksi tai rikkaaksi.
muuntaa sen sähköiseksi signaaliksi, joka välitetään
voimansiirron ohjausmoduliin.
* Tämän signaalin perusteella voimansiirron ohjausmoduli
pystyy tarvittaessa lisäämään tai vähentämään ruiskutettavan
polttoaineen määrää siten, että
ilma-polttoaineseos saadaan vastaavasti köyhäksi tai rikkaaksi.
- Nykyaikaisessa lambdasäädössä käytetään myös toista happianturia, joka on sijoitettu katalysaattorin takapuolelle.
* Tämä happianturi valvoo katalysaattorin takapuolelta
vielä löytyvää jäännöshappimäärää.
Huom: Lambdasäätö on tärkein toimenpide pakokaasupäästöjä rajoittamiseksi.
Lambdasäätö alkaa toimimaan noin 300 asteessa.
Lambdasäätö alkaa toimimaan noin 300 asteessa.
Anturin pitää olla puhdas ja sillä pitää olla ulkoilmayhteys.
Lambda-anturista lisää edellisessä postauksessani :)
Pakokaasun takaisinkierätys:
- Pakokaasujen takaisinkierrätys perustuu sisä- ja ulkopuoliseen takaisinkierrätykseen.
* Sisäpuolinen pakokaasujen takaisinkierrätys
tapahtuu kaikissa moottoreissa venttiilien
aukioloaikojen limityksen avulla.
* Ulkopuolisessa pakokaasujen takaisinkierrätyksessä
pakokaasua johdetaan ohjatusti erityisen putken ja
pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilin kautta imuputkeen,
jossa se sekoittuu moottoriin imettävään raitisilmaan.
Ulkopuolista pakokaasujen takaisinkierrätystä käytetään
kaikissa dieselmoottoreissa ja joissakin bensiinimoottoreissa.
- Pakokaasujen takaisinkierrätyksen avulla palamislämpötila laskee ja typpioksidipäästöjen määrä vähenee.
A. Ilmamassavirta
B. Pakokaasuvirtaus
1. Kaasuläppä (vain bensiinimoottoreissa)
2. Pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili
3. Takaisinkierrätetty pakokaasu
4. Raitiskaasu
5. Tuloventtiili
Polttoainehöyryjen talteenottojärjestelmä:
- Polttoainesäiliössä tapahtuu jatkuvasti polttoaineen haihtumista.
- Polttoainehöyryjen haihtuminen ulkoilmaan pyritään kuitenkin estämään, ja sen sijaan ne johdetaan moottoriin poltettavaksi polttoaineen pidätys-ja palaustusjärjestelmän avulla.
- Ympäristölle haitalliset polttoainehöyryt päätyvät ensin aktiivihiilisäiliöön, johon ne säilötään tilapäisesti. (järjestelmän terkein osa)
- Kun moottori käynnistetään säilötyt polttoainehöyryt päätyvät imuputkeen, josta ne johdetaan poltettavaksi.
Huom: Järjestelmä aktivoituu vasta, kun lambdasäätö toimii.
1.Polttoainesäiliö ja polttoainepumppu
Polttoaineen syöttö
- Suuttimen aukioloaika määrää suihkutusmäärän.
- Polttoaineen vakiopaine noin 3bar.
- Suihkutustaajuus moottorinpyörintänopeuden mukaan.
2.Polttoainesuodattimet
3.Polttoaineen paineputki
4.Polttoainepaineen säädin
5.Ruiskutusventtiili
6.Polttoaineen paluuputki.
7.Aktiivihiilisäiliö
8.Aktiivihiilisäiliön tuuletuksen magneettiventtiili
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti