tiistai 2. joulukuuta 2014

Moottorinohjausjärjestelmä teoriaa part4 (saasteenpoisto- ja polttoainejärjestelmä)

Kolmitoimikatalysaattori:


  • Katalysaattori sijaitsee auton pakoputkessa ja sen toiminta perustuu katalyysiin eli kemiallisten reaktioiden nopeuttamiseen. 
  • Katalysaattori putken laite, joka muuttaa pakokaasujen haitallisia aineita harmittomammiksi.
  • Kolmitoimikatalysaattorin nimi perustuu sen kykyyn muuntaa kolme haitta-ainetta HC, CO ja NOx vaarattomiksi yhdisteiksi H2O, CO2 ja N2.
  • Katalysaattorissa on keraaminen tai metallinen kennosto, joka pinnoitetaan katalyyteillä, kuten jalometalleilla platinalla ja rodiumilla. (jalometalleita tarvitaan hyvin vähän)
* Kennoston pinta-ala on suuri, jotta kaasumolekyylit           
varmasti osuisivat pintaan ja mahdollisesti reagoisivat.
Koska reaktiot vaativat lämpötilan 250 °C, katalysaattori  
ei toimi kylmällä autolla heti käynnistämisen jälkeen.    

Huom: Lyijy tuhoaa katalysaattorin, joten katalysaattoriautoissa on käytettävä lyijytöntä polttoainetta. Myös pakoputkistoon joutunut bensiini vahingoittaa katalysaattoria.
Katalysaattori tuli EU-maissa pakolliseksi varusteeksi autoon vuonna 1992.


1.Ruiskutusventtiili
2.Katalysaattoria edeltävä happianturi (lämmitetty lambda-anturi)
3.PCM (voimansiirron ohjausmoduli)
4.Kolmitoimikatalysaattori
5.Katalysaattorin jälkeinen happianturi



Lambda säätöjärjestelmä:


  • Yksinkertaiseen pakokaasujärjestelmään on sijoitettu happianturi (lambda-anturi) katalysaattorin etupuolelle.
*Happianturi mittaa pakokaasun jäännöshappimäärän ja
muuntaa sen sähköiseksi signaaliksi, joka välitetään
voimansiirron ohjausmoduliin.
* Tämän signaalin perusteella voimansiirron ohjausmoduli
pystyy tarvittaessa lisäämään tai vähentämään ruiskutettavan
 polttoaineen määrää siten, että
 ilma-polttoaineseos saadaan vastaavasti köyhäksi tai rikkaaksi.
  • Nykyaikaisessa lambdasäädössä käytetään myös toista happianturia, joka on sijoitettu katalysaattorin takapuolelle.
* Tämä happianturi valvoo katalysaattorin takapuolelta 
vielä löytyvää jäännöshappimäärää.


Huom: Lambdasäätö on tärkein toimenpide pakokaasupäästöjä rajoittamiseksi.
Lambdasäätö alkaa toimimaan noin 300 asteessa.
Anturin pitää olla puhdas ja sillä pitää olla ulkoilmayhteys. 
Lambda-anturista lisää edellisessä postauksessani :)

Pakokaasun takaisinkierätys:

Sisäpuolinen pakokaasujen takaisinkierrätys
 tapahtuu kaikissa moottoreissa venttiilien 
aukioloaikojen limityksen avulla.
Ulkopuolisessa pakokaasujen takaisinkierrätyksessä 
pakokaasua johdetaan ohjatusti erityisen putken ja 
pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilin kautta imuputkeen, 
jossa se sekoittuu moottoriin imettävään raitisilmaan. 
Ulkopuolista pakokaasujen takaisinkierrätystä käytetään 
kaikissa dieselmoottoreissa ja joissakin bensiinimoottoreissa.
  • Pakokaasujen takaisinkierrätyksen avulla palamislämpötila laskee ja typpioksidipäästöjen määrä vähenee.

A. Ilmamassavirta
B. Pakokaasuvirtaus
1. Kaasuläppä (vain bensiinimoottoreissa)
2. Pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili
3. Takaisinkierrätetty pakokaasu
4. Raitiskaasu
5. Tuloventtiili

Polttoainehöyryjen talteenottojärjestelmä:

  • Polttoainesäiliössä tapahtuu jatkuvasti polttoaineen haihtumista.
  • Polttoainehöyryjen haihtuminen ulkoilmaan pyritään kuitenkin estämään, ja sen sijaan ne johdetaan moottoriin poltettavaksi polttoaineen pidätys-ja palaustusjärjestelmän avulla.
  • Ympäristölle haitalliset polttoainehöyryt päätyvät ensin aktiivihiilisäiliöön, johon ne säilötään tilapäisesti. (järjestelmän terkein osa) 
  • Kun moottori käynnistetään säilötyt polttoainehöyryt päätyvät imuputkeen, josta ne johdetaan poltettavaksi.
Huom: Järjestelmä aktivoituu vasta, kun lambdasäätö toimii.


Polttoaineen syöttö


  • Suuttimen aukioloaika määrää suihkutusmäärän.
  • Polttoaineen vakiopaine noin 3bar.
  • Suihkutustaajuus moottorinpyörintänopeuden mukaan.



1.Polttoainesäiliö ja polttoainepumppu
2.Polttoainesuodattimet
3.Polttoaineen paineputki
4.Polttoainepaineen säädin
5.Ruiskutusventtiili
6.Polttoaineen paluuputki.
7.Aktiivihiilisäiliö
8.Aktiivihiilisäiliön tuuletuksen magneettiventtiili






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti